Sprint mål og visualisering

Der er forskellig anvendelse og opfattelse af konceptet ”sprint mål” samt hvilken værdi det giver i Scrum.

Formålet med et sprint mål er at afgrænse og fastholde fokus for et givent sprint. Sprint målet kan skabes ad to veje:

  • Bottom up: Ved sprint planlægning nedbrydes stories til tasks og sprintet planlægges. Med udgangspunkt i de stories der skabes kommittent til i sprintet dannes et sprint mål der dækker dem alle.
  • Top down: Ved release planlægning defineres hvilke sprints der bør dedikeres til hvilke stories i forhold til at nå et større mål (release goal) i fremtiden og implementere sin produkt vision. Disse minder i stor grad om traditionelle milepæle fra vandfaldsprojekter (dog er sprint mål typisk mindre end en milepæl pga. sprint længde).

Definition i Scrum Guiden:

Sprint Goal 

The Sprint Goal is an objective set for the Sprint that can be met through the implementation of Product Backlog. It provides guidance to the Development Team on why it is building the Increment. It is created during the Sprint Planning meeting. The Sprint Goal gives the Development Team some flexibility regarding the functionality implemented within the Sprint. The selected Product Backlog items deliver one coherent function, which can be the Sprint Goal. The Sprint Goal can be any other coherence that causes the Development Team to work together rather than on separate initiatives.

 As the Development Team works, it keeps the Sprint Goal in mind. In order to satisfy the Sprint Goal, it implements the functionality and technology. If the work turns out to be different than the Development Team expected, they collaborate with the Product Owner to negotiate the scope of Sprint Backlog within the Sprint.

http://www.scrumguides.org/scrum-guide.html

I løbet af sprintet kan man med fordel visualisere vejen fra start til slut mod sprint målet. En let måde at gøre det på er via pac-man figuren som vist nedenfor.

Til venstre for pac-man ses de stories som allerede er afsluttet i sprintet. Inde i pac-man er den story som teamet er i gang med og til højre ses de resterende stories. Ved at synliggøre fremdriften skabes et fælles billede af hvor meget eller lidt der er tilbage i sprintet i forhold til at nå det aftalte sprint mål.

Er man del af et længere forløb eller større projekt kan ovenstående illustration også bruges til at vise fremdrift i projektet (udskift ”sprint goal” med ”projekt milepæle” og ”story” med ”sprint goal”).

Roman Pichler har skrevet to gode artikler omkring sprint mål:

Be the first to comment on "Sprint mål og visualisering"

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.